Tipy a rady

Automatická převodovka

Automatická převodovka je hojně využívána v dopravních prostředcích. Převodovka jako taková, umožňuje volbu jednotlivých rychlostních stupňů, ovšem v případě zabudované automatiky se o změnu stará za neustálého tahu motor. Tímto systémem úplně odpadá kontakt řidiče se spojkou a usnadňuje se tak jízda.

Ovládání

D – Drive – Jízda dopředu

R – Reverse – Zpátečka

N – Neutrál – Při normální jízdě není nutno vůbec používat.

P – Park – Parkovací poloha

Každá páka má tlačítko, které je zapotřebí zmáčknout. Je to z důvodu bezpečnosti a ochrany před náhodnými změnami, jenž by mohli převodovku doslova odrovnat. Představte si zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti a myslím, že nemusím nic dodávat.

Jízda

U některých typů vozidel je nastartování možně jen za okolností, pokud je poloha páky nastavena na P. Další bezpečnostní omezení se týkají situace po nastartování, kdy poloha páky z P nelze přesunout bez současného sešlápnutí pedálu brzdy. Za předpokladu, že je naše automatická převodovka vybavena hydrodynamickým měničem momentu, tak po zařazení jiné polohy, než P nebo N nastává tzv. plazivý pohyb vozu. Vůz se bez cizího zapříčinění sám a pomalu rozjede a svou rychlost nastaví na rychlost chůze V těchto případech je nutné myslet na případné zácpy a křižovatky. Pro ustálení vozidla musíme neustále držet pedál brzdy.

Kickdown mód

Kickdown mód je zapotřebí při potřebě s okamžitostí akcelerovat pohyb vozidla vpřed. U automatické převodovky dochází k tzv. kickdown efektu, kdy řidič prudce sešlápne pedál plynu a rychlost přeskočí ze čtvrtého na třetí, čímž se vyvolá okamžité zrychlení. Tento efekt dělá velký problém řidičům zvyklým na manuální převodovku a na pedál se ze začátku bojí dupnout.