Tipy a rady

ABS

Jde o mezinárodní zkratku pro Anti-lock Brake system. Pokud Angličtina není naší silnou stránkou, máme pro toto zařízení i krásné české označení – protiblokovací systém. ABS je součástí aktivní bezpečnosti vozidla, bránící svým zapříčiněním zablokování kol při riskantním a náhlém brzdění. Příznivě ovlivňuje a minimalizuje ztrátu adheze mezi koly a vozovkou, tím zvyšuje bezpečnost a stabilitu vozu v nebezpečných situacích.

ABS má již letitou tradici zasazenou do roku 1929, kdy se hojně využívalo v leteckých strojích. Vynálezcem je francouzský vědátor Gabriel Voisin. Řidiči toto zařízení využijí nejvíce na mokré, zledovatělé a nebo na zasněžené vozovce. ABS prokazatelně zkracuje brzdnou dráhu a tím i omezuje výskyt nehod. Malou nevýhodou se stává suchá vozovka, kde svou brzdnou dráhu nepatrně prodlužuje, ale není to pravidlem.

Hlavní části ABS

Jestliže nás zajímá složení systému ABS, tak se pojďme přesvědčit, že je v podstatě velmi jednoduché. Celé zařízení je závislé na čtyřech základních prvkách

  1. snímače otáček kol
  2. řídící jednotka
  3. impulsní kroužky
  4. elektrohydraulické / elektropneumatické řídící ventily

Jak funguje

ABS je v neustálém pohotovostním režimu a bez výjimky sleduje momentální rychlost každého kola. Referenční rychlost zjišťuje z dvou diagonálně umístěných kol a srovnává ji s otáčkami. Tato nepřetržitá kontrola pohybové energie odhaluje aktuální zrychlení, zpomalení, ale také skluz každého kola samostatně ABS se spouští jakmile v těchto naměřených hodnotách zaznamená nečekaný rychlostní zvrat. Odpuštěním tlaku z brzdového pedálu pomalejšího kola zajistí maximální ochranu při nečekaném brzdění. Proces odpouštění a následném napuštění tlaku, dokáže systém opakovat několikrát za vteřinu až do hraniční rychlosti 4Km/h, kdy se ABS automaticky odpojuje.