Automobily Doplňky a náhradní díly

Posilovač řízení: Kdysi nadstandard, dnes samozřejmost

Dokážete si vůbec představit jízdu bez posilovače řízení? V moderních automobilech asi dost těžko, ale ještě relativně nedávno šlo o příplatkovou výbavu. Ve standardní výbavě vozů jako Škoda Felicia, Opel Corsa, Renault Clio apod. „servo“ ve standardní výbavě nebylo. Měly ho pouze dražší automobily vyšší třídy. Dnes je situace jiná a mají ho v podstatě všechny nová auta.

Komfortnější a bezpečnější jízda

Účelem posilovače řízení je snížit sílu potřebnou k ovládání volantu. Podle zákona musí mít servořízení všechny automobily nad 3,5 tuny. Při případné poruše musí být navíc vůz ovladatelný silou pod 600 newtonů.

K výhodám posilovače řízení nepatří jen snížení ovládací síly auta, ale také zlepšení bezpečnosti (snadnější ovládání vozu při defektu), tlumení rázů kol a v případě současných elektromagnetických posilovačů ještě mnohem více. Například otáčení volantu při samočinném parkování vozu, další zlepšení bezpečnosti (naznačení vhodné strany točení volantu při smyku) či udržení auta při samočinné jízdě v pruhu.

Tip: Kde seženete levné repasované servořízení? U známého prodejce TIRSHOP.SK, který nabízí široké spektrum náhradních dílů a v případě potřeby pro vás realizuje repas kompresoru a další záležitosti.

Tři základní typy posilovačů řízení

Posilovače řízení se obecně dělí na hydraulické, elektrohydraulické a elektromechanické.

Hydraulické posilovače dominovaly až do druhé poloviny 90. let, kdy již existovala elektrohydraulická varianta, ale objevila se jen v několika dražších vozidlech. Princip EHPS (Electric Power Hydraulic Steering) je podobný, ale zdrojem tlaku je čerpadlo poháněné elektromotorem – nikoliv řemenem spalovacího motoru.

V současné době je nejmodernější a zároveň nejrozšířenějším typem elektromechanický posilovač řízení. Nepotřebuje komplikovanou hydrauliku a obvykle si vystačí s jednoduchým elektromotorem s dvoustupňovou převodovkou. Některá vozidla mají o něco sofistikovanější systémy s elektromotorem integrovaným na řízení.