Wankelův rotační motor

Wankelův motor je v zásadě spalovacím motorem s přídavkem rotačního pístu se schopností rozpínat plyny. Vynálezce tohoto typu motoru je Felix Wankel Jak funguje Otáčející se díly jsou poskládány specifickým způsobem, jejichž tvar cyklicky a rovnoměrně zvětšuje a zároveň zmenšuje prostor mezi válcem a pístem. Dochází ke kompenzaci odstředivé síly. Stroje využívající tento typ motoru jsou označovány společným názvem - rotační Použití Ihned po uvedení Felixem Wanklerem na trh se strhla vlna zájmu předních světových firem. Motor byl podstatně lehčí, než motory jiného typu se stejným výkonem a navíc se dá dokonale vyvážit. To byli hlavní kritéria úspěchu Wanklerova rotačního motoru. Ovšem s prvními úspěchy přišly i první neúspěchy. Velkou nevýhodou se stala nadměrně velká spotřeba oleje a benzínu, z důvodu nevýhodného spalovacího prostoru a nemožnosti zvětšit kompresní poměr. V 60 letech byl velikou konkurencí pro zaběhnutý pístovým spalovacím motorům Ekologická stránka Nižší spalovací teploty ve Wanklerově motoru zajišťují velmi nízké emise, které jdou odstranit případnou recirkulací výfukových zplodin, to by ovšem mělo nepříznivý dopad na výkon. v tehdejších dobách se o karcinogenitě nic nevědělo, a proto byl tento typ motorů schvalován předními ekology. Automobilky Na Wanklerův motor vsadilo spousta známých automobilek. NSU ve spolupráci s Citroenem založily podnik Comotor Avšak po roce 1973, kdy vylítla cena ropy za barel a objevení karcinogenity při spalování oleje firmy, pracující s Wanklerovými motory krachly. Jediná automobilka, která si Wanklerův motor udržela do moderní doby byla ruská Lada a japonská Mazda, která našla uplatnění ve sportovních autech např. Mazda RX8

Publikováno: 16. 04. 2011

Kategorie: Ostatní

Autor: Ivana Novotná