Pohon 4x4x (4wd)

Jinak zvaný pohon obou náprav, případně čtyřkolka. Z anglického výraziva můžeme také znát označení 4Wd (four-wheel drive) Takto označené vozidla vlastní pohon na všechny čtyři kola a tím se stávají o třídu lepší v určité situaci Rozjezd na mokru, či na mokru je pro tento typ automobilu takřka hračkou a nemají ve svém odvětví téměř konkurenci. Hnací agregát může být skrytý jak v přední, tak i zadní části vozidla. Pohony rozlišujeme buď stále a nebo přiřaditelné na jednu z náprav, přičemž ta druhá má pohon stálý. Přiřaditelný pohon se připojuje pákou a nebo také elektronicky. Trvalý pohon je vždy rozdělován v určitém poměru pomocí mezinápravového diferenciálu. Může jít o rovnoměrný poměr 50:50 a nebo např. 33:67. Redukce pohonu je zajištěna zařazením převodovky, která sníží rychlost otáčení kol, ale zase zvýší točivý moment. Takto popsaným redukovaným pohonem, oplývají zejména auta přizpůsobená pro terénní jízdu. Tyto auta disponují skvělou vlastností, umožňující zablokovat zadní nebo přední diferenciál, případně přední, a tím si zajistí zvýšení průchodnosti vozu Nesporné výhody pohonu 4x4 oproti 4x2
  1. Automobily s pohonem na všechny čtyři kola, mají větší dynamické vlastnosti, díky využití celkové hmotnosti do hnací síly
  2. Bezesporu jsou bezpečnějšími vozidly při projíždění zatáček. Boční vodící schopnost je podstatně vyšší díky rovnoměrně rozdělené hnací síle.
  3. Taktéž je viditelně snížené riziko prokluzu na mokré vozovce a snáz se vypořádávají s rozjezdem na špatném terénu.

Publikováno: 24. 04. 2011

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Ivana Novotná