Ostatní Tipy a rady

Do zahraničí cizím autem? Čeština vám nebude stačit

Základem je povinné ručení a bez splnomocnění od majitele byste si také neměli dovolit ujet ani kilometr. Samozřejmě záleží na tom, kam jdete. V mnoha státech byste ale kvůli tomu měli při běžné kontrole problémy. Dobře tedy uděláte, pokud si pravidla země, kterou se chystáte navštívit, prostudujete. Jenom čeština ale opravdu stačit nebude.

Je potřebné zplnomocnění k řízení motorového vozidla v řeči dané země. Stačí i v angličtině, ale ne všude. Nejlepší volba je nechat si ho taky ověřit u notáře. Ne všude je to nutnost, ale předejdete problémům. Jak se říká, raději více než méně a vracet se z hranice vás určitě nepotěší.

Platí to i pro služební cesty

Nejlepší bude, když vám zaměstnavatel vystaví potvrzení, že jste oprávněn na služebním autě jezdit. Firmy na to většinou myslí. Potřebujete ho i tehdy, pokud jste sám majitelem firmy – policista, který vás zastaví, to nemá jako vědět. Rovněž netřeba zapomenout na všechny náležitosti, které se na potvrzení mají nacházet – evidenční číslo, značka, model a identifikační číslo vozidla.

Podpis vždy nestačí

Nejlépe uděláte, pokud si dáte auto před dovolenou zkontrolovat v kvalitním servisu. Bezchybný technický stav je nutný. Rovněž doporučuje vzít si pro jistotu litr oleje, který do auta používáte, a zkontrolovat zhuštění pneumatik.

Nezapomeňte ani na tu rezervní

Pamatovat třeba i na chladící směs, směs do ostřikovačů, nezapomeňte na kontrolu brzd, světel, klimatizace. Co se týče reflexní vesty, v některých zemích vyžadují, abyste je měli tolik, kolik máte v autě pasažérů. Výstražný trojúhelník a kompletní lékárnička rovněž nemohou chybět.

Důležité je i pojištění

Při jakékoliv cestě do zahraničí ho třeba mít. Zvlášť pozorně si kontrolujte platnost zelené karty, která potvrzuje mezinárodní pojištění odpovědnosti za škodu. Zejména při vstupu do nečlenských zemí Evropské unie se může stát, že vás bez ní ani nevpustí a máte po dovolené.

Další nutností jsou kontakty

Když si budete před cestou kontrolovat platnost pasů, zkontrolujte si aktuální kontakty na asistenční službu a přibalte si i tiskopis zprávy o nehodě. Asistenční služba by měla být k dispozici nonstop v kterékoli zemi. V případě pronájmu auta na operativní leasing je situace pro řidiče ještě o něco příznivější. Hlavním benefitem mu je vedle asistenci na silnici i mobilita, tedy poskytnutí náhradního auta bez nutnosti úhrady poplatků za služby na místě.

I vy jste jen člověk

Během dlouhé cesty je třeba dělat si pauzy. Řidiči, zejména noční cestovatelé s dětmi, by se neměly vydat na dlouhou cestu bez předchozího několikahodinového spánku. Během cesty mohou pomoci pravidelné přestávky v dvouhodinových intervalech.

1 komentář

Pro přidání komentáře klikněte zde

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Mam osobnu skusenost z pred tyzdna ked sme isli pozicanym autom do talianka na lyzovacku. Co cert nechcel auto sa na rakuskej dalnici pokazilo. Odtahovku sme cakali asi 4 hodiny. Ta nas odviezla do najblizsieho autorizovaneho servisi danej znaky auta. Tam nam povedali ze je auto uplne nepojazdne a oprava zaberie asi tri dni. Cenu odhadli na 8000 Euro. Skor nam sanka padla. Tak sme volalli majitela ci to hradit. Opat sme stravili 2 hodiny kym majitel pozistoval kolko by stala oprava na slovensku alebo v polsku. Tam odhadli podla telefonickeho popisu opravu na tretinovu cenu. Auto sme teda nechali v servise len na parkovisku a majitel si poslal zo slovenska odtahovku. A my peknepokracovat vlakom, plne nalozeny s batozinou a lyzami. Ale prisli sme len o den dovolenky a kopu nervou. Teraz sa na tym uz len smejeme a berieme to ako supúer zazitok.