Automobily Doplňky a náhradní díly

Česko je rájem autoklíčů

Automobilový průmysl je odvětví, ve kterém se technologie velmi rychle vyvíjí, a tak se s novinkami potkáváme nejen u motorů a karosérií, ale také autoklíčů. Ty se pro světové automobilky vyrábí v České republice.

Nutné crashtesty

Přesněji ve Frenštátě pod Radhoštěm, kde se klíče od auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí a testují. Každá klíč se skládá z 35 až 40 komponentů a v rámci jednoho koncernu jsou téměř totožné. Liší se od sebe jednotliví výrobci automobilů, protože každý z nich si své klíče sám specifikuje. Zvenku se tak většina autoklíčů podobá, uvnitř jsou ale jiné materiály a funkce. Přesné požadavky jednotlivých automobilek jsou samozřejmě tajné, obecně ale platí, že klíče od auta vydrží teploty od mínus 40 do plus osmdesáti, přežijí vyprání v pračce i pád z několika metrů. Při testech se tak zkouší třeba hodit je z okna nebo přejet autem, to podle toho, jaká má ta která automobilka kritéria. Samostatnou kapitolou je pak uvolnění planžety u vystřelovacích klíčů, tedy těch, u kterých je právě planžeta klíče schovaná v plastové krytce.

Dlouhá životnost

Všimli jste si, že pro odemknutí musíte stisknout větší silou než to pro zamknutí vozu? Patří to mezi standardní požadavky výrobců aut jako ochrana proti odemčení omylem. Při šetrném zacházení by měly autoklíče vydržet až půl milionu stisknutí, tedy mnohem více, než bychom během životnosti auta mohli potřebovat. Do popředí zájmu se momentálně dostávají keyless technologie, tedy bezklíčové, kdy v krytce není schovaný klasický klíč, ale vše probíhá na bázi kódu. Přiblížíte se k autu a odemknete jen ovládáním, není potřeba klíč.

V budoucnu možná budeme auta odemykat i startovat třeba mobilním telefonem, klasické autoklíče ale nejspíš nevymizí. Stanou se však spíše designovým doplňkem k dražším vozům než běžnou součástí každého automobilu.