Tipy a rady

Tempomat

Tempomat je velice užitečné a zároveň zajímavé zařízení, které slouží k přesné úpravě rychlosti vozidla. Tempomat vlastně automaticky dohlíží na předem nastavitelnou či požadovanou rychlost pohybu a dokáže si ho v delší časové rovině udržet. Jako první vůz, který se tímto zařízením mohl pyšnit, se stal Chrysler Imperial, již v roce 1958. Ovládání a vlastní nastavení rychlosti je velmi snadné. Pomocí páčky a nebo ovládacího panelu zadáte požadovanou rychlost a váš vůz se bude tohoto údaje držet.

Vynálezce

Vynález jako takový se přisuzuje Ralphu Rowu Teetorovi, jenž díky své slepotě byl citlivější k okolním vjemům. Právě tyto vjemy poukázali na neohrabaný styl řízení jeho právníka, jenž nevědomky zrychloval a zpomaloval v závislosti na tom, jestli zrovna mluvil či nikoliv. Tyto změny Ralpha dráždily na tolik, že přišel na trh s nápadem tempomatu.

Složení tempomatu

  1. řídící jednotka – jde o mozek přístroje, navazují na něj veškerá čidla, regulátor i ovladač
  2. regulátor mechanický – Zde se můžeme setkat s podtlakovým (ovládán vyvolaným podtlakem z motoru) a nebo elektronickým (díky schopnosti ovládání táhla spolupracuje se škrtící klapkou motoru a tím přidává a nebo ubírá plyn)
  3. regulátor elektronický – zajišťuje chod přístroje a ovládání motoru díky vestavenému krokovému motoru, který stejně jako u předchozího regulátoru ovlivňuje škrtící klapky a tím nastavuje požadovanou rychlost
  4. snímač polohy brzdového systému – tento systém, pouhým sešlápnutím, vyřazuje tempomat z provozu. Následně ho ovšem musíme opětovně spustit.
  5. snímač polohy pedálu spojky – při sešlápnutí tohoto pedálu odpojíme tempomat z činnosti a tím se vyhneme zbytečnému vytočení motoru do vysokých otáček
  6. snímač rychlosti vozidla – funguje jako kontrola rychlosti a její regulace.