Motockly

Na motorku si teď dělá řidičák jen ten, kdo to myslí vážně

Čas letí jako voda a autoškoly měly již více než rok na to, aby si zvykly na nová pravidla výcviku motorkářů. Původní koncept se změnil k nepoznání a nyní jsou na žáky kladeny mnohem větší požadavky než dříve. Díky tomu jsou novopečení držitelé řidičských průkazů připravenější a nezanedbatelně klesá riziko nehody. Počet zájemců o řidičské průkazy však klesl a do autoškol se hlásí jen ti, kteří mají zájem jezdit a neberou motocykl jen jako stylový doplněk.

Trend potvrdil šéf Besipu Martin Farář, který uvedl, že skladba žáků je nyní odlišná. Ubylo zájemců, kteří si nejsou jistí svými schopnostmi a mimo jiné i žen. Řada z nich vidí problém v praktických zkouškách, jejichž nedílnou součástí je například jízda rychlostí chůze, kdy se projeví stabilita a schopnost manipulace s motocyklem.

Pražská autoškola KING novinky přivítala, ale některé konkurenční autoškoly naopak výcvik na motocykl přestaly nabízet. Instruktoři si nechtěli zvykat na zavedený systém a přijmout odpovědnost za to, že žáka pustí do ostrého provozu nepřipraveného – jednou z velkých změn je totiž i absolvování jízd na samostatném motocyklu a nikoliv s instruktorem za zády, jak tomu bylo předtím.

Zákonodárci připravovali změny delší dobu. Inspirovali se v západoevropských zemích, kde je tento koncept běžný již delší dobu. Jejich cílem bylo snížení nehodovosti, která je v posledních letech vysoká. Nakolik bude opatření úspěšné, teprve ukáže čas. Již loni však smrtelných úrazů na motocyklu výrazně ubylo. Podle Faráře může za příznivější statistiku více dílčích faktorů a nikoliv pouze změna ve výcviku.

Autoškola KING odliv zájemců o řidičské průkazy nezaznamenala. Instruktoři pozorují spíše opačný trend – celkový počet zájemců sice klesl, ale zhruba 10 % autoškol výcvik přestalo nabízet. Budoucí motorkáři preferují kvalitní výcvik, kterého se jim u renomované pražské autoškoly dostává.