Jak na to

Pneumatiky – péče o pneu

Mnoho řidičů si naivně myslí, že úspěšným složením zkoušky k získání řidičského průkazu se automaticky stávají pány silnic a zákony a vyhlášky týkající se provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích pro ně neplatí. Bezpečnost jízdy ovlivňuje několik faktorů. Základem je, že na pozemních komunikacích jezdíme v technicky způsobilém vozidle s odpovídajícími emisemi, se správnými pneumatikami, vybaveném povinnou výbavou osobního automobilu a pojištěném zákonným pojištěním motorového vozidla, tj. povinným ručením.

Výtah vyhlášky ministerstva dopravy a spojů č. 102/1995 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích nás informuje o tom, že na vozidle mohou být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla (dle velkého technického průkazu) a výrobcem pneumatik. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky, tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu, dezénu a značky.

Výběr pneumatik a péči o pneumatiky nesmíme podceňovat. Základními kritérii při výběru pneumatik jsou dle velkého TP rozměr pneu, nosnostní index, rychlostní index a dále styl jízdy (klidná, agresivní apod.), počet ujetých km (četnost, délka jízd) a požadavky na kvalitu pneu (kilometrový výkon, hlučnost pneu, odvod vody aj.).

Správnou péčí o pneumatiky můžeme prodloužit jejich životnost. Životnost pneumatik snižuje především nesprávný styl jízdy (např. prudká akcelerace a brždění, přetěžování vozu), špatná geometrie a vyvážení pneumatik způsobujíc nerovnoměrný úbytek dezénu, nevyhovující kvalita tlumičů (pneumatika je hlučná a kmitá), příliš vysoký nebo nízký tlak v pneumatikách a použití nevhodných pneumatik v daném ročním období.

Na trhu jsou k dispozici letní pneumatiky, zimní pneumatiky a celoroční pneumatiky pro osobní automobily, dodávkové automobily, sportovní užitková vozidla (navíc terénní pneumatiky) a motocykly (závodní, terénní – cross, skútr, cestovní, sportovní aj. motopneu).