Naftový motor

Jak funguje Jinak řečeno vznětový nebo dieselový podle svého vynálezce Rudolfa Diesela. Jde o nejpoužívanější typ motoru v naší společnosti, i když paradoxně nemá budoucnost. Zásoby ropy se rychle tenčí, což se dá vypozorovat z nezastavitelně rostoucí ceny nafty a benzinu u čerpacích stanic. Proces je stavěn na chemické energii obsažené v palivu, jenž se mění v mechanickou. V zásadě pracuje jako čtyřdobý spalovací motor a nebo dvoudobý, ty můžeme nalézt v lodních strojích.  Hlavní rozdíl mezi naftovým a zážehovým motorem je v dopravě paliva do spalovacích prostorů. U vznětového tento proces probíhá bez příměsi vzduchu za pomocí vysokotlakým čerpadlem a potrubím. Proč je úspornější než benzinový? Mezi spotřebiteli je tento typ motoru velice oblíbený pro svou nízkou spotřebu. Poodhalme spolu několik zásadních bodů, proč vlastně jsou naftové motory úspornější než-li ty benzínové. V první řadě se spotřeba odráží od kompresního poměru, který je u naftového, díky své potřebě vysokých teplot při vzněcování, nastaven na 15 21:1, zatímco benzinové mají pouze 8 až 11,5:1 V druhé řadě je zapotřebí poukázat na markantní rozdíl v sacím systému. Nafťák saje pořád stejné množství vzduchu, přičemž výkon závisí na objemu vstříknutého paliva. Tím pádem jsou zde minimální čerpací ztráty Nejdůležitějším faktorem ovlivňující spotřebu je nafta samotná. Málo kdo ví o energetických hodnotách, jimiž je obdařena. Pokud porovnáme litr benzinu s litrem nafty, tak zjistíme, že nafta je o 20% hustější a tím i těžší

Publikováno: 11. 04. 2011

Kategorie: Ostatní

Autor: Ivana Novotná