Od závodní dráhy k podnikání: Jak mi online reklama pomohla rozjet byznys s tuningem
Víte, co je nejhorší pocit na světě? Když do něčeho dáte srdce, duši a všechny prachy, a pak sledujete, jak to pomalu umírá. Přesně takhle jsem se cítil dva roky po otevření svého prvního obchodu s tuningovými díly v Liberci. Věřil jsem, že moje závodní minulost a kontakty z branže budou stačit k tomu, aby se ke mně zákazníci jen hrnuli. Nebyla to pravda. Co mě nakonec zachránilo, byla PPC reklama Liberec, díky které se můj krámek změnil v prosperující firmu s pobočkami ve dvou městech.
Když jsem před pěti lety pověsil závodní kombinézu na hřebík, měl jsem jasno. Otevřu si obchod s tuningovými díly a budu dál žít svým snem, jen z té druhé strany. Myslel jsem, že moje jméno z okruhů přitáhne dost fanoušků a nadšenců. Tahle naivita mě málem stála všechno.
Drsné probuzení z tuningového snu
První měsíce byly ještě slušné. Pár kluků z okruhů, kamarádi a jejich známí. Jenže pak začaly objednávky řídnout. Zjistil jsem, že žít jen z doporučení není v dnešní době možné. Konkurence nabízela podobné díly online po celé republice. A já? Seděl jsem ve svém krámku a modlil se, aby se otevřely dveře.
Vzpomínám si na jeden dlouhý listopadový večer. Seděl jsem nad účetnictvím a čísla vypadala děsivě. Jestli to takhle půjde dál, za tři měsíce zavřu krám. Naštvaně jsem brouzdal po internetu a hledal, co dělám špatně. A tehdy mi algoritmus hodil do cesty reklamu na nějakou PPC agenturu. Ironické, že? Reklama mě přivedla k reklamě.
První kroky v online světě
Začal jsem se o PPC reklamy zajímat. Myslel jsem, že to zvládnu sám. Vždyť jak těžké to může být? Zadám pár klíčových slov, nastavím rozpočet a hotovo. No, ukázalo se, že dost těžké. První měsíc jsem spálil 10 tisíc korun a výsledek? Tři objednávky na věci, které jsem prodával s minimální marží.
Byl jsem zoufalý, ale ne dost na to, abych to vzdal. V autě jsem vždycky věděl, že když se ti nedaří, musíš změnit strategii, ne házet ručník do ringu. Začal jsem studovat, jak PPC reklamy skutečně fungují. Narazil jsem na článek o tom, jak jedna firma specializovaná na motorky dokázala zdvojnásobit obrat právě díky správně nastaveným reklamám. To byl ten moment, kdy mi to sepnulo.
Rozhodnutí, které změnilo všechno
Zavolal jsem do agentury, která se specializovala na PPC reklamy. Přijel za mnou kluk, kterému nebylo ani třicet. První, co udělal - podíval se na můj web a řekl: "Tady je tvůj první problém." Ukázal na můj amatérsky vytvořený e-shop plný technických chyb a nedodělků.
Nebyl jsem nadšený, že musím investovat další peníze, které jsem neměl, ale byla to sázka na jedinou kartu, která mi zbývala. Redesign webu a nové PPC kampaně mě stály dalších 20 tisíc, což byla v té době astronomická částka vzhledem k mým příjmům.
Když se karta začala obracet
První výsledky se dostavily po třech týdnech. Začaly chodit objednávky od lidí, které jsem nikdy neviděl a kteří nebyli z okruhu mých známých. Lidé, kteří by o mém obchodě nikdy nevěděli, najednou kupovali tuningové díly. Některé objednávky přicházely dokonce z druhého konce republiky.
Další převrat přišel, když jsme spustili remarketing. To jsou ty reklamy, které vás pronásledují potom, co jste navštívili nějaký web. Šttvalo mě to jako zákazníka, ale jako prodejce? Nádhera. Lidé, kteří si jen prohlíželi sportovní výfuky, se vraceli a nakonec kupovali.
Rozšíření do Olomouce
Po roce provozu s profesionálně nastavenou reklamou jsem byl v úplně jiné situaci. Obchod v Liberci prosperoval a já začal uvažovat o expanzi. Analýza ukázala, že hodně objednávek přichází z okolí Olomouce. Bývalý kolega ze závodního týmu, který tam žil, mi nabídl spolupráci.
Tentokrát jsem věděl, že ještě před otevřením potřebuji mít připravenou marketingovou strategii. Znovu jsem oslovil agenturu a zadal jim, že potřebuji rozjet PPC reklama Olomouc zaměřenou na tamní publikum. Ten rozdíl oproti prvnímu obchodu byl jako den a noc.
V Olomouci jsme měli slušné objednávky už v prvním týdnu po otevření. Kampaně byly cílené na specifické publikum - mladé kluky, co upravují své první auto, i zkušenější nadšence, kteří chtějí profesionální tuningové řešení.
Co jsem se naučil o PPC reklamách
Za ty roky s PPC kampaněmi jsem pochopil pár zásadních věcí:
Nestačí být jen vidět. Ze začátku jsem chtěl hlavně, aby lidi věděli, že existuju. Ale ukázalo se, že důležitější je oslovit ty správné lidi ve správný čas. Když někdo hledá "sportovní výfuk na Octavii RS", je mnohem pravděpodobnější, že koupí, než když jen náhodně uvidí moji reklamu.
Největší výhodou PPC reklam je jejich měřitelnost. Konečně jsem přesně viděl, co funguje a co ne. Když jsme inzerovali díly na japonské vozy, měli jsme horší konverzní poměr než u německých. Jednoduše jsme přesunuli rozpočet tam, kde to dávalo větší smysl.
Můj přístup dnes
Dnes mám naprosto jiný přístup k podnikání. Za prvé - nikdy nešetřím na marketingu. Na každou korunu vydanou na PPC se mi vrátí zhruba pět korun obratu. To je investice, kterou nemůžu ignorovat.
Za druhé - spolupracuji s profesionály z PPCprofits, kteří rozumí jak technickým aspektům reklamy, tak i auto-moto odvětví. Není to jen o tom, že někdo umí nastavit kampaně. Musí chápat, že zákazník, který hledá "carbon díly BMW" má jiná očekávání než ten, co hledá "levné sportovní pružiny".
A za třetí - neustále testuji nové přístupy. Online svět se mění každým dnem. Co fungovalo loni, nemusí fungovat dnes. Právě teď experimentujeme s video reklamami, které ukazují montáž a zvukové testy výfuků přímo na autech zákazníků.
Rady pro ostatní z auto-moto branže
Jestli podnikáte v oblasti automobilů nebo motorek a ještě jste nezačali s online reklamou, nedělejte stejnou chybu jako já. Nečekejte, až bude váš byznys v problémech.
Často potkávám majitele autoservisů nebo prodejce dílů, kteří mají stejný přístup, jaký jsem měl já - spoléhají jen na doporučení a stálé zákazníky. Jenže ti jednou dojdou. PPC reklama je způsob, jak oslovit nové lidi, kteří by se o vás jinak nedozvěděli.
A hlavně - nebojte se požádat o pomoc. Já nejsem žádný marketingový expert a ani být nechci. Chci dělat byznys s tuningovými díly, protože tomu rozumím a baví mě to. Marketing nechávám na profesionálech, kteří zase rozumí tomu.
Závěr
Když se dnes podívám na své dva obchody a e-shop, který generuje objednávky i ve tři ráno, když já spím, nemůžu uvěřit, že jsem málem všechno zabalil. Ta investice do online reklamy byla nejlepší rozhodnutí mého podnikatelského života.
Tuning a úpravy aut jsou mojí vášní a jsem rád, že díky PPC reklamám můžu tuhle vášeň sdílet s mnoha dalšími nadšenci. Jestli jste v podobné situaci, jakou jsem zažíval já, neváhejte. Ten rozdíl pocítíte dřív, než si myslíte.
Publikováno: 17. 05. 2025
Kategorie: Tipy a rady