Jak řešit korozi na autě?

Koroze je nepřítel každého automobilového nadšence. Tento článek vám poskytne rady a postupy, jak efektivně bojovat proti rzi na vašem vozidle. Od prevence, přes identifikaci problematických míst až po konkrétní kroky k odstranění koroze a její prevenci do budoucna.

Příčiny a rizika koroze

Koroze je proces, při kterém kov reaguje s okolním prostředím, což vede k jeho postupnému rozpadu. V případě automobilů je hlavním viníkem vlhkost, sůl z posypu silnic, a také mechanické poškození laku a ochranných vrstev. Koroze nejenže narušuje estetický vzhled vozidla, ale také oslabuje jeho konstrukci, což může mít za následek zhoršenou bezpečnost a sníženou hodnotu vozu.

Prevence koroze

Nejlepší způsob, jak se vypořádat s korozí, je jí předcházet. Prvním krokem je pravidelná údržba a čištění automobilu, zejména v zimních měsících, kdy jsou silnice soleny. Důležité je také aplikovat ochranné nátěry a vosky, které zabrání vlhkosti proniknout k povrchu kovu. Kontrola stavu laku a oprava drobných poškození ihned po jejich vzniku je dalším klíčovým opatřením. Pravidelné kontroly spodní části vozu, kde se koroze často začíná šířit, jsou rovněž nezbytné.

Identifikace problémových míst

Předtím než se pustíte do opravy koroze, je důležité zjistit, kde se nacházejí nejzasaženější místa. Nejčastějšími místy postiženými korozí jsou blatníky, prahy, podběhy kol, výfukový systém a spodní části dveří. K důkladné inspekci je vhodné použít zdviž nebo alespoň rampu, která umožní přístup k podvozku. Hledání skrytých míst rzi vyžaduje důkladnou vizuální kontrolu a někdy i použití jemného tlaku k identifikaci měkkých nebo oslabených oblastí.

Příprava na opravu

Jakmile identifikujete zkorodovaná místa, je třeba připravit se na jejich opravu. Prvním krokem je důkladné očištění postižených oblastí od nečistot a volné rzi pomocí drátěného kartáče nebo brusného papíru. Při práci s většími plochami může být užitečné použít úhlovou brusku s vhodným nástavcem. Po odstranění volné rzi je nutné postižené místo odmastit a očistit pomocí odstraňovače rzi nebo chemických přípravků určených k pasivaci kovu.

Oprava koroze

Po důkladné přípravě můžete přistoupit k samotné opravě. Menší povrchovou korozi lze ošetřit pomocí antikorozního nátěru, který vytvoří ochrannou vrstvu a zabrání dalšímu šíření rzi. U hlubších zasažení je někdy nutné aplikovat tmel nebo kovovou výplň, která zpevní poškozené místo. Po zaschnutí tmelu nebo výplně následuje broušení do hladka a aplikace základního nátěru, který připraví povrch pro finální lakování. Posledním krokem je aplikace laku, který by měl být ve stejné barvě jako zbytek vozu.

Prevence budoucí koroze

Po opravě je důležité myslet na budoucí prevenci. Pravidelné mytí vozu, zejména spodních částí a podvozku, je nezbytné. Vhodné je také aplikovat vosk nebo speciální antikorozní přípravky, které chrání povrch před vlhkostí a solí. Pravidelně kontrolujte stav laku a opravujte drobná poškození co nejdříve. U starších vozů se doporučuje aplikace ochranných nátěrů na podvozkovou část a další zranitelná místa.

Publikováno: 04. 08. 2024

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Adéla Tomanová