Bez převodky řízení neodbočíte. Když se porouchá, čeká ji repase

Čím to, že když zatočíte volantem, kola se vychýlí do stran? Není to kouzlo, to jen zafungovala převodka řízení – zařízení pro převod otáčivého pohybu volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení. Neexistuje jen jedna, ale naopak spousta typů. Jaké to jsou a co si počít, když vypoví službu? Převodek řízení je celá řada, ale v zásadě je lze rozdělit na dva hlavní typy. První skupinu tvoří převodky s posuvným pohybem, druhou převodky s otočným pohybem. Zástupcem první skupiny je hojně se vyskytující hřebenové řízení, typickým zástupcem druhé skupiny převodka se šroubem a maticí nebo šnek s kolíkem. Jak již zaznělo výše, k nejrozšířenějším převodkám momentálně patří hřebenové řízení. Vyskytuje se ve většině osobních a lehkých užitkových vozech s pohonem předních kol. Výhodou daného řešení je poměrně jednoduchá konstrukce a relativně malé nároky na prostor. Do traktorů a jiných vozidel s malou konstrukční rychlostí se montuje systém s převodkou a šroubem, který na spodním konci hřídele volantu využívá ozubení ve tvaru šroubovice. Nevýhodou je vysoké tření, jež zařízení předurčuje pouze pro pomalé vozy. U malých nákladních automobilů s maximálním zatížením 3,5 tuny a některých starších vozidel vyšších tříd (zejména u BMW a Mercedesů) ze najít převodku se šroubem a maticí a oběžnými kuličkami. U těžkých nákladních vozidel pak řízení šnekové.

Když se převodka porouchá...

A co s počít v případě, když převodka řízení vypoví službu? Samozřejmě si ji můžete nechat vyměnit za novou, ale výrazně levnější je repase převodky řízení pod taktovkou zkušených mechaniků ze servisu AUTOKLUBY.cz s.r.o. Bližší informace najdete na repaserizeni.cz.

Publikováno: 13. 09. 2020

Kategorie: Automobily | Doplňky a náhradní díly

Autor: Ivana Novotná