Tipy a rady

Diferenciál

Jedná se o mechanické zařízení upravující rozdělení poměru otáček na vstupních hřídelích. Funguje na obdobné bázi jako planetová převodovka

Účel

Hlavním účelem diferenciálu je rozložení přenášeného kroutícího momentu ze vstupní hnací hřídele na dvě zcela odlišné výstupní hnané hřídele, při přechodu poměru jejich otáček. Charakteristickou součástí diferenciálu je pohon hnací nápravy vozu, který dovoluje odlišnou rychlost otáčení kol na jedné nápravě, tato vlastnost je využívána hlavně v zatáčkách. Jakmile se s automobilem dostaneme do průjezdu zatáčkou s kolem blíže ke středu, má tato strana nápravy menší obvodovou rychlost, jinak řečeno menší otáčky. V závislosti na této skutečnosti má náprava dále od středu větší obvodovou rychlost. Tato situace nastává při stejné úhlové rychlosti plně zastoupeného vozidla, přičemž se kola dotýkají vozovky s odlišným poloměrem otáčení

Výhody

Zařízení zvyšuje bezpečnost při průjezdu zatáčkou a minimalizuje vznik smyku. Zlepšuje stabilitu a přilnavost vozidla, taktéž snižuje opotřebení pneumatik

Nevýhody

Zvyšuje spotřebu z důvodu tření ozubení v diferenciálu a nebo spotřebu zachovává na stejné úrovni, avšak snižuje výkon. Z toho důvodu výrobci sportovně zaměřených aut nepoužívají pohon na všechna 4 kola. Ztráty výkonu se odhadují, až na 20%.

Další velkou nevýhodou diferenciálu je komplikovaný rozjezd na více druhovém podkladu. Pokud jedním kolem budeme stát na zledovatělé či písčitém povrchu a druhým na suchém asfaltu nebo betonu dojde k protáčení kola na ledu a zaseknutí druhého na asfaltu. V takovém případě budeme mít veliké problémy se vůbec rozjet