Automobily Doplňky a náhradní díly

Antiradary: Jsou legální a vyplatí se je používat?

Při zaslechnutí slova antiradar se mnoha řidičům orosí čelo. Jezdit s takovou věcičkou, to je jako být jednou nohou v kriminále… Opak je pravdou. Antiradar je zcela legální zařízení a značnou měrou přispívá k plynulejšímu, a tedy i bezpečnějšímu provozu.

Proč mají antiradary špatnou pověst a koluje o nich řada polopravd? Zakopaného psa hledejte v zaměňování pojmů detektor (neboli antiradar) a rušička. Ačkoliv jsou často považovány za synonyma, ve skutečnosti jde o zařízení se zcela odlišnými funkcemi.

Zatímco legální antiradary žádným způsobem neomezují měření policejních radarů (jsou pasivní), rušičky (tzv. antilasery) měření aktivně brání a jejich používání je u nás nelegální.

Antiradary jsou mnohdy součástí kvalitnějších kamer do auta a jediné, co si musí řidič ohlídat, je umístění. Zařízení nesmí být v zorném poli, ovšem to platí také o dálniční známce nebo růženci. Policie vás tedy za antiradar skutečně může popotahovat, ale pouze v případě, že vám brání ve výhledu.

Takže ještě jednou, pro pořádek. Kamera do auta s antiradarem je v naprostém souladu s platnou českou legislativou a můžete jí bez obav používat.

A proč byste si ji měli pořídit? Ačkoliv neexistuje oficiální analýza, většina majitelů antiradarů jednohlasně tvrdí, že díky systému pro detekci policejních radarů nemusí tak často kontrolovat tachometr a lépe se soustředí na dění na vozovce. Jízda je plynulejší, a tedy bezpečnější.

Antiradar nenabádá řidiče, aby mimo úseky, kde policie měří rychlost, překračovali limit. Naopak slouží jako psychologická brzda. Když ohlásí přítomnost radaru, instinktivně zpomalíte. Na druhou stranu řidič nemusí ustavičně pozorovat tachometr, zda náhodou nepřekračuje maximální povolenou rychlost na přehledném úseku o pár kilometrů a může se plně věnovat řízení.

Kdyby byly antiradary součástí standardní výbavy všech vozidel, pravděpodobně by ubylo situací, kdy řidiči – vystresovaní z hrozby měření – brzdí ostatní účastníky provozu, protože na padesátce nejedou ani čtyřicítkou. Nedocházelo by ke zbytečné agresi a nehodovost by zřejmě citelně klesla.